Правомірність вимоги переміщення лічильника води за межі домоволодіння за власний рахунок?

До громадської організації  “ВО “Нові люди” звернулись мешканці приватних будинків садибного типу селища Розівка із питанням, чи правомірною є вимога надавача послуг з водопостачання, стосовно винесення відповідного вузла обліку із будинку на межу ділянки, при міжповірочній перевірці чи заміні лічильника?

Стосовно даної ситуації повідомляємо, що Правила технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення населених пунктів України, затверджені наказом Держжитлокомунгоспу України від 05.07.1995 № 30, встановлюють порядок технічної експлуатації систем і споруд водопостачання та водовідведення міст та інших населених пунктів України (далі — Правила № 30).

Правила користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затверджені наказом Мінжитлокомунгоспу від 27.06.2008 № 190, та визначають порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України (далі — Правила № 190).

Закон України «Про комерційний облік теплової енергії та водопостачання» від 22.06.2017 р. № 2119-VII визначає засади забезпечення комерційного, у тому числі розподільного, обліку послуг з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та забезпечення відповідною обліковою інформацією споживачів таких послуг (далі — Закон № 2119-VII).

Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 № 630, регулюють відносини між суб’єктом господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальних послуг, і фізичною та юридичною особою, яка отримує або має намір отримувати послуги з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.

Згідно з пунктом 2.1.6 Правил № 30, до функцій виробника входить забезпечення єдності вимірювань у системі водопостачання та водовідведення, надання споживачам допомоги в придбанні, монтажу та повірці обліку води та контроль за цими приладами.

Відповідно до пункту 11.1.9 Правил № 30, виробник здійснює контроль і має право давати приписи щодо виконання правил технічного обслуговування і стану внутрішніх систем водопроводу та каналізації, які перебувають на балансі споживача.

Як визначено пунктом 11.2.2 Правил № 30, вузли обліку, приміщення, де вони встановлені, а також їх експлуатація повинні відповідати вимогам розділу V Правил користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України (тобто Правил № 190)

Відповідно до пункту 5.2 Правил № 190, вузли обліку повинні розташовуватись на мережі споживача, як правило, на межі балансової належності мереж виробника та споживача, або за згодою виробника в приміщеннях, розташованих безпосередньо за зовнішньою стіною будівлі в місці входу водопровідного вводу.

Як визначено у пункті 1.2 Правил № 190 межа балансової належності – лінія розподілу елементів систем водопостачання та водовідведення і споруд на них між власниками або користувачами.

Згідно з пунктом 5.3 Правил № 190, обладнання вузла обліку здійснюється за рахунок споживачів.

Відповідно до пункту 5.10 Правил № 190, засоби обліку в місцях їх приєднання до трубопроводів повинні бути опломбовані представником виробника і захищені від несанкціонованого втручання в їх роботу, яке може порушити достовірний облік кількості отриманої води. Засувки на обвідних лініях повинні бути опломбовані виробником. Неопломбовані засоби обліку до експлуатації не допускаються.

Відповідно, ч. 2 ст. 3  закону № 2119-VII забороняється приєднання житлових і нежитлових будівель до зовнішніх інженерних мереж без встановлення вузлів комерційного обліку. Проте закон, не встановлює якихось обов’язків щодо тих будівель, які були приєднані до мереж раніше.

___________________________________________________________________________________________

В нашій ситуації в ролі монополіста виступає суб’єкт господарювання – Розівський експлуатаційний цех водопостачання КП «Облводоканал» Запорізької обласної ради.

Такі документи як договір водопостачання, акт розмежування відповідальності та балансової належності, ТУ (технічні умови, котрі видаються після підписання договору) на встановлення лічильника  належати до числа тих, що вступають в дію за фактом початку надання послуг. 

Тобто, фактично якщо власник приватного будинку вже мав договірні відносини з постачальником послуги водопостачання. В рамках цих відносин було погоджено і місце розташування лічильників.  Адже  лічильники були раніше опломбовані, їх показання приймалися для розрахунку споживання. 

Перш за все, необхідно пам’ятати, що фактичні договірні відносини з водоканалом вже є. І змінити істотні умови цих договірних відносин можна лише з доброї волі обох сторін. Якщо споживач не хоче виносити лічильник за межі домоволодіння, він має на це право.

Також варто зазначити наступне. За межами приватного домоволодіння починається земля  яка належить селищу, а реалізацію права муніципальної власності на землю здійснюють органи місцевого самоврядування. Тобто виходить, що такими вимогами споживача підштовхують на порушення і нав’язання невигідних для нього умов договору.

Тож звертайте особливу увагу на ситуацію та аналізуйте вимоги представників водоканалу  якщо вас спонукають підписувати нові договори водопостачання та акти розмежування балансової та експлуатаційної відповідальності.

Comments

716 Переглядів